1.ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Яка структура освіти в Україні?

Структура освіти в Україні відповідно до Закону України «Про освіту» включає такі складники: дошкільну освіту, повну загальну середню освіту, позашкільну освіту, спеціалізовану освіту, професійну (професійно-технічну) освіту, фахову передвищу освіту, вищу освіту та освіту дорослих, у тому числі післядипломну освіту [1].

Що таке Національна рамка кваліфікацій?

Національна рамка кваліфікацій – системний і структурований за компетентностями опис кваліфікаційних рівнів [7].

Для чого призначена Національна рамка кваліфікацій?

Національна рамка кваліфікацій призначена для використання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, установами та організаціями, закладами освіти, роботодавцями, іншими юридичними та фізичними особами з метою розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування і розвитку кваліфікацій та ґрунтується на європейських і національних стандартах і принципах забезпечення якості освіти, враховує вимоги ринку праці до компетентностей працівників та запроваджується з метою гармонізації норм законодавства у сферах освіти і соціально-трудових відносин, сприяння національному та міжнародному визнанню кваліфікацій, здобутих в Україні, налагодження ефективної взаємодії сфери освіти і ринку праці [7].

Що таке рівень Національної рамки кваліфікації?

Рівень – структурна одиниця Національної рамки кваліфікацій, що визначається певною сукупністю результатів навчання, які є характерними для кваліфікацій відповідного рівня [7].

Що таке компетентність?

Компетентність ‒ динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність [7].
        
Що таке освітня кваліфікація?

Освітня кваліфікація – визнана закладом освіти чи іншим уповноваженим суб’єктом освітньої діяльності та засвідчена відповідним документом про освіту сукупність встановлених стандартом освіти та здобутих особою результатів навчання та компетентностей [7].

Що таке професійна кваліфікація?

Професійна кваліфікація – визнана кваліфікаційним центром, суб’єктом освітньої діяльності, іншим уповноваженим суб’єктом та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою результатів навчання та компетентностей, що дають змогу виконувати певний вид роботи або провадити професійну діяльність [7].
 
Що таке результати навчання?

Результати навчання – знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, що набуваються у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти [7].
 
Що таке уміння/навички?

Уміння/навички – здатність застосовувати знання для виконання завдань та розв’язання проблем. Уміння/навички поділяються на когнітивні (що включають логічне, інтуїтивне та творче мислення) і практичні (що включають ручну вправність, застосування практичних способів (методів), матеріалів, знарядь та інструментів, комунікацію) [7]. 
 
Що таке академічна мобільність у фаховій передвищій освіті?

Академічна мобільність у фаховій передвищій освіті – це можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити дослідницьку (мистецьку, спортивну) діяльність в іншому закладі освіти (науковій установі) на території України чи поза її межами [2].
 
Що таке атестація здобувачів фахової передвищої освіти?

Атестація здобувачів фахової передвищої освіти – це встановлення відповідності результатів навчання здобувачів фахової передвищої освіти вимогам освітньо-професійної програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту [2].
 
Що таке якість фахової передвищої освіти?

Якість фахової передвищої освіти – це відповідність умов освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам фахової передвищої освіти, професійним та/або міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам заінтересованих сторін і суспільства, яка забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості освіти [2].
 
Що таке освітньо-професійна програма у сфері фахової передвищої освіти?

Освітньо-професійна програма у сфері фахової передвищої освіти – це єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої та професійної кваліфікації [2].
 
Що таке спеціалізація у сфері фахової передвищої освіти та ким вона визначається?

Спеціалізація – це складова спеціальності, що визначається закладом фахової передвищої освіти та передбачає профільну спеціалізовану освітньо-професійну програму підготовки здобувачів фахової передвищої освіти [2].
 
Що таке дослідницька діяльність у сфері фахової передвищої освіти?

Дослідницька діяльність у сфері фахової передвищої освіти – діяльність закладу фахової передвищої освіти, спрямована на проведення наукових досліджень з метою отримання і використання нових знань та здійснення технічних і науково-технічних розробок [2].
 
Якому рівню Національної рамки кваліфікацій відповідає «фаховий молодший бакалавр»?

Молодший бакалавр – відповідає 5-му  рівню Національної рамки кваліфікацій та короткому циклу вищої освіти Рамки кваліфікацій Європейського простору вищої освіти [7].
 
Якими законодавчими актами регламентується система фахової передвищої освіти в Україні?

Законодавство України про фахову передвищу освіту базується на Конституції України і складається із законів України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту» та інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів України.
Якщо міжнародними договорами України встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені національним законодавством, застосовують правила міжнародних договорів України [2].
 
Які права має заклад фахової передвищої освіти?

Заклад фахової передвищої освіти має право самостійно ухвалювати рішення з будь-яких питань у межах своєї автономії, визначеної законодавством та установчими документами, зокрема з питань, не врегульованих законодавством.
Права закладу фахової передвищої освіти, що визначають його автономію, встановлені Законом України «Про фахову передвищу освіту», не можуть бути обмежені іншими законами чи нормативно-правовими актами [2].

Які органи визначають державну політику у сфері фахової передвищої освіти?

Державну політику у сфері фахової передвищої освіти визначає Верховна Рада України, а формують і реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші державні органи та органи місцевого самоврядування [2].
 
На яких принципах ґрунтується державна політика у сфері фахової передвищої освіти?

Державна політика у сфері фахової передвищої освіти ґрунтується на принципах:
·сприяння сталому розвитку суспільства шляхом підготовки конкурентоспроможного людського капіталу та створення умов для здобуття освіти протягом життя;
·доступності фахової передвищої освіти;
·міжнародної інтеграції та інтеграції системи фахової передвищої освіти України в Європейський освітній простір за умови збереження і розвитку досягнень та прогресивних традицій національної освіти;
·сприяння державно-приватному партнерству у сфері фахової передвищої освіти;
·запровадження механізмів стимулювання підприємств, установ, організацій усіх форм власності до надання першого робочого місця випускникам закладів фахової передвищої освіти;
·заохочення просвітницької, інноваційної, дослідницької діяльності закладів фахової передвищої освіти, ведення фінансово-економічної діяльності на засадах цільового, ефективного та раціонального використання матеріальних та фінансових ресурсів [2].
 
Як держава впливає на політику у сфері фахової передвищої освіти?

Держава сприяє розвитку закладів фахової передвищої освіти як центрів здобуття повних та часткових кваліфікацій у сферах фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти, а також як кваліфікаційних центрів, уповноважених на оцінювання і визнання результатів навчання, зокрема, здобутих шляхом неформальної чи інформальної освіти, присвоєння та/або підтвердження професійних кваліфікацій відповідного рівня [2].
 
Що таке інноваційна діяльності у сфері фахової передвищої освіти?

Інноваційна діяльність у сфері фахової передвищої освіти – це діяльність закладу фахової передвищої освіти, спрямована на створення або вдосконалення конкурентоздатних технологій, у тому числі інформаційних, продукції або послуг; трансформація наукових досліджень і розробок у практичну діяльність, новий підхід до надання освітніх послуг, їх адаптація до потреб ринку праці та суспільства; застосування рішень організаційно-технічного, виробничого, адміністративного або іншого характеру, що істотно поліпшують якість виробництва та/або соціальної сфери [2].
 
Що таке студентоорієнтоване навчання?

Студентоорієнтоване навчання – це підхід до організації освітнього процесу, що передбачає:

·заохочення здобувачів фахової передвищої освіти до ролі автономних і відповідальних суб’єктів освітнього процесу;
·створення освітнього середовища, орієнтованого на задоволення потреб та інтересів здобувачів фахової передвищої освіти, включаючи надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії;
·побудову освітнього процесу на засадах взаємної поваги і партнерства здобувачів фахової передвищої освіти та адміністрації, педагогічних (науково-педагогічних) та інших працівників закладу фахової передвищої освіти [2].
 
Що таке регіональне замовлення у сфері фахової передвищої освіти?

Регіональне замовлення у сфері фахової передвищої освіти – це засіб задоволення потреб економіки держави, регіону та суспільства у кваліфікованих кадрах, забезпечення конституційного права громадян на освіту шляхом укладання регіональним замовником (обласною, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями) із закладом фахової передвищої освіти регіонального контракту на підготовку фахівців освітньо-професійного ступеня фахового молодшого бакалавра та/або бакалавра [2].
 
Хто має право на здобуття фахової передвищої освіти?

Кожен має право на якісну та доступну фахову передвищу освіту [2].
 
Які гарантії надаються щодо права на здобуття фахової передвищої освіти?

Право на фахову передвищу освіту включає право на здобуття фахової передвищої освіти упродовж всього життя, право на доступність фахової передвищої освіти, право на безоплатну фахову передвищу освіту у випадках і порядку, визначених законодавством.
Право на фахову передвищу освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров’я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття фахової передвищої освіти, крім випадків, встановлених Конституцією та законами України [2].

Які права та обов’язки мають здобувачі фахової передвищої освіти?

Усі особи, які здобувають фахову передвищу освіту у закладі фахової передвищої освіти, мають рівні права та обов’язки з урахуванням особливостей, визначених законодавством та установчими документами закладу фахової передвищої освіти [2].
 
Чи вважається дискримінацією встановлення обмежень і привілеїв, що визначаються специфічними умовами здобуття фахової передвищої освіти?

Не вважається дискримінацією встановлення обмежень і привілеїв, що визначаються специфічними умовами здобуття фахової передвищої освіти, зумовленими особливостями отримання кваліфікації [2].
 
Які права мають громадяни України під час вибору та здобуття освіти у закладі фахової передвищої освіти?

Громадяни України вільні у виборі закладу фахової передвищої освіти, форми її здобуття, спеціальності та освітньо-професійної програми. Здобувач фахової передвищої освіти має право самостійно визначати тривалість виконання освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти, але будь-який вид її фінансування за рахунок коштів загального фонду державного або місцевого бюджету здійснюється не довше, ніж строк навчання, визначений законом та стандартом фахової передвищої освіти [2].
 
Як забезпечується реалізація прав на фахову передвищу освіту особами з особливими освітніми потребами?

Для реалізації права на фахову передвищу освіту особами з особливими освітніми потребами заклади фахової передвищої освіти створюють необхідні умови для здобуття такими особами якісної фахової передвищої освіти [2].
 
Які права мають іноземці та особи, які перебувають в Україні на законних підставах, під час вибору та здобуття освіти у закладі фахової передвищої освіти?

Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, особи, які визнані біженцями в Україні, особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту, особи, яким надано статус закордонного українця, а також у передбачених законами та/або міжнародними договорами України випадках інші категорії іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, мають право на здобуття фахової передвищої освіти нарівні з громадянами України [2].
 
Хто має право на безоплатну фахову передвищу освіту?

Громадяни України мають право безоплатно здобувати фахову передвищу освіту, профільну середню освіту професійного або академічного спрямування за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для здобуття повної загальної середньої освіти, а також на фінансову підтримку за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів у закладах фахової передвищої освіти усіх форм власності та сфер управління, у тому числі в межах розміщеного в них державного та/або регіонального замовлення на конкурсній основі відповідно до стандартів фахової передвищої освіти.
Іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, особи, які визнані біженцями в Україні, особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту, особи, яким надано статус закордонного українця, а також у передбачених законами та/або міжнародними договорами України випадках інші категорії іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, мають право на безоплатне здобуття фахової передвищої освіти нарівні з громадянами України [2].
 
Який порядок забезпечення підручниками для здобуття повної загальної середньої освіти у закладі фахової передвищої освіти?

Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками, у тому числі електронними, посібниками всіх здобувачів повної загальної середньої освіти в закладах фахової передвищої освіти та педагогічних працівників, які забезпечують здобуття профільної середньої освіти в таких закладах, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України [2].
 
Який соціальний захист гарантується особам, які потребують соціальної підтримки, у період здобуття фахової передвищої освіти?

У період здобуття фахової передвищої освіти особами, які відповідно до законодавства потребують соціальної підтримки, здійснюється соціальний захист таких осіб у порядку та за нормами, визначеними чинним законодавством [2].

Що таке атестація працівників?

Атестація працівників - процедура оцінки професійного рівня працівників
кваліфікаційним вимогам і посадовим обов’язкам, проведення оцінки їх професійного рівня
[35].

Що таке неформальне професійне навчання працівників?

Неформальне професійне навчання працівників - набуття працівниками професійних
знань, умінь і навичок, не регламентоване місцем набуття, строком та формою навчання [35].

Яка процедура підтвердження кваліфікації працівників?

Підтвердження кваліфікації працівників - процедура визначення відповідності
професійних знань, умінь і навичок працівників установленим законодавством вимогам і
посадовим обов’язкам, проведення оцінки їх професійного рівня шляхом атестації [35].

Хто такий працівник?

Працівник - фізична особа, яка працює за трудовим договором (контрактом) на
підприємстві, в установі та організації незалежно від форми власності та виду діяльності або
у фізичної особи, яка відповідно до законодавства використовує найману працю [35].

Яке визначення має професійне навчання працівників?

Професійне навчання працівників - процес цілеспрямованого формування у
працівників спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу
підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обовязки,освоювати нові види професійної діяльності, що включає первинну професійну підготовку,перепідготовку і підвищення кваліфікації працівників відповідно до потреб виробництва[35].

Хто такий роботодавець?

Роботодавець - власник підприємства, установи, організації незалежно від форми
власності та виду діяльності або уповноважений ним орган чи фізична особа, яка відповідно
до законодавства використовує найману працю [35].

Яке визначення має формальне професійне навчання працівників?

Формальне професійне навчання працівників - набуття працівниками професійних
знань, умінь і навичок у навчальному закладі або безпосередньо у роботодавця відповідно до
вимог державних стандартів освіти, за результатами якого видається документ про освіту
встановленого зразка [35].

Популярні дописи з цього блогу

Хто складає середньостроковий прогноз?

Де має бути розміщена інформація щодо видачі документів про здобуття фахової передвищої світи?

Який орган регламентує порядок виготовлення та видачі документів про фахову передвищу освіту?