12. ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
Що належить до майна закладів фахової передвищої освіти?
До майна закладів фахової передвищої освіти належать:
- нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
- майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об’єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об’єкти авторського права та/або суміжних прав;
- інші активи, визначені законодавством [2].
За якими критеріями оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері вищої освіти?
До критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері вищої освіти, належать:
- чисельність здобувачів вищої освіти за останні три роки;
- кількість науково-педагогічних (педагогічних) працівників, працевлаштованих за основним місцем роботи;
- стан оприлюднення на офіційному веб-сайті закладу вищої освіти визначених законодавством документів та інформації;
- кількість порушень вимог законодавства у сфері вищої освіти, виявлених за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п’яти років, що передують плановому періоду;
- наявність відокремлених структурних підрозділів;
- наявність іноземних здобувачів вищої освіти;
- частка неакредитованих спеціальностей, освітніх програм [14].
За якою шкалою визначають ступінь ризику суб’єкта господарювання?
Віднесення суб’єкта господарювання до високого, середнього або незначного ступеня ризику здійснюється з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями, за такою шкалою:
- від 41 до 100 балів ‒ до високого ступеня ризику;
- від 21 до 40 балів ‒ до середнього ступеня ризику;
- від 0 до 20 балів ‒ до незначного ступеня ризику [14].
З якою періодичністю здійснюються планові заходи державного нагляду (контролю) у сфері вищої освіти?
Планові заходи державного нагляду (контролю) у сфері вищої освіти здійснюються з такою періодичністю:
- з високим ступенем ризику ‒ не частіше одного разу на два роки;
- із середнім ступенем ризику ‒ не частіше одного разу на три роки;
- з незначним ступенем ризику ‒ не частіше одного разу на п’ять років [14].
Які особливості проведення наступного планового заходу суб’єкта господарювання для державного нагляду (контролю)?
У разі коли за результатами планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом останніх шести років для суб’єктів господарювання, які віднесені до середнього ступеня ризику, та протягом останніх десяти років для суб’єктів господарювання, які віднесені до незначного ступеня ризику, у суб’єкта господарювання не виявлено суттєвих порушень вимог законодавства у сфері вищої освіти, наступний плановий захід щодо такого суб’єкта господарювання здійснюється не раніше ніж через період часу, встановлений для відповідного ступеня ризику, збільшений в 1,5 раза [14].
За рахунок яких коштів здійснюється фінансування професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти?
Фінансування професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі шляхом надання відповідних освітніх субвенцій, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством. Витрати, що покриваються за рахунок відповідних освітніх субвенцій, визначаються спеціальним законом [1].
Які є джерела фінансування суб’єктів освітньої діяльності?
Джерелами фінансування суб’єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути:
- державний бюджет;
- місцеві бюджети;
- плата за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів;
- плата за науково-дослідні роботи (послуги) та інші роботи, виконані на замовлення підприємств, установ, організацій, інших юридичних та фізичних осіб;
- доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання;
- гранти вітчизняних і міжнародних організацій;
- дивіденди від цінних паперів, відсотки від депозитів і розміщення коштів спеціального фонду на поточних рахунках банків державного сектору;
- добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб;
- інші джерела, не заборонені законодавством [1].
За рахунок яких коштів суб’єкти освітньої діяльності не можуть фінансуватися?
Суб’єкти освітньої діяльності не можуть фінансуватися за рахунок коштів:
- фізичної особи, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом;
- юридичної особи з іноземними інвестиціями держави-агресора або держави-окупанта, або зареєстрованої на території держави-агресора або держави-окупанта, або кінцевий бенефіціарний власник (контролер) якої є резидентом держави-агресора або держави-окупанта [1].
Яким документом встановлюються розмір та умови оплати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації, за надання додаткових освітніх послуг?
Розмір та умови оплати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації, за надання додаткових освітніх послуг встановлюються договором.
Плата може вноситися за весь строк навчання, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації, надання додаткових освітніх послуг повністю одноразово або частинами - щомісяця, щосеместру, щороку [1].
Чи має право заклад освіти змінювати плату за навчання?
Заклад освіти має право змінювати плату за навчання (в частині залишку несплаченої суми) у порядку, передбаченому договором, не більше одного разу на рік і не більш як на офіційно визначений рівень інфляції за попередній календарний рік [1].
Між ким укладається договір за надання додаткових освітніх послуг?
Договір укладається між закладом освіти і здобувачем освіти (його законними представниками) та/або юридичною чи фізичною особою, яка здійснює оплату.
Інші питання оплати навчання, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації, додаткових освітніх послуг у закладах освіти регулюються законодавством [1].
Що таке академічна година?
Академічна година – мінімальна облікова одиниця навчального часу, що застосовується для планування та обліку навчальної роботи. Тривалість академічної години становить 45 астрономічних хвилин (тривалість двох поєднаних академічних годин (пари) може становити від 80 до 90 хвилин) [25].
Що таке академічна група?
Академічна група – офіційно створений відповідно до наказу керівника закладу фахової передвищої освіти осередок, сформований із здобувачів фахової передвищої освіти певного року навчання та форми здобуття освіти в межах одного відділення, але не обов’язково за однією спеціальністю [25].
Що таке індивідуальне завдання?
Індивідуальне завдання – вид навчальної роботи, що полягає у самостійному виконанні здобувачем освіти завдань з окремих дисциплін у вигляді рефератів, розрахункових, графічних, курсових робіт, кваліфікаційних робіт, дипломних проєктів або робіт за консультуванням відповідного викладача. В окремих випадках для декількох здобувачів освіти може бути визначено одне індивідуальне завдання з певної тематики [25].
Що таке індивідуальне заняття?
Індивідуальне заняття – вид навчальної роботи, що проводиться викладачем з одним (кількома) здобувачем(ами) освіти з метою підвищення рівня їх фахової підготовки та розкриття індивідуальних творчих здібностей [25].
Яку кількість осіб має складати академічна група денної форми здобуття освіти?
Кількість осіб у академічній групі, сформованій зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, має складати:
першого року навчання на основі базової (повної) загальної середньої освіти – не менше 15 і не більше 34 осіб [25].
Яку кількість осіб має складати академічна група, сформована на основі освітнього рівня кваліфікованого робітника?
Кількість осіб у академічній групі, сформованій зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, має складати:
першого та інших років навчання на основі освітнього рівня кваліфікованого робітника – не менше 10 осіб [25].
Яку кількість осіб мають складати академічна група, другого – четвертого років навчання?
Кількість осіб у академічній групі, сформованій зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, має складати:
другого – четвертого років навчання на основі базової загальної середньої освіти, першого та інших років навчання на основі повної загальної середньої освіти, а також у змішаних академічних групах першого та інших років навчання, до яких зараховані здобувачі фахової передвищої освіти на основі базової (повної загальної середньої освіти) та/або на основі освітнього рівня кваліфікованого робітника – не менше 15 осіб [25].
Яку кількість осіб має складати академічна група, сформована зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, які навчаються за освітньо-професійними програмами за спеціальностями 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація, 024 Хореографія, 025 Музичне мистецтво галузі знань 02 Культура і мистецтво, а також за аналогічними освітньо-професійними програмами галузі знань 01 Освіта/Педагогіка?
Кількість осіб у академічній групі, сформованій зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, має складати:
кількість осіб в академічній групі, сформованій зі здобувачів фахової передвищої освіти денної форми здобуття освіти, які навчаються за освітньо-професійними програмами за спеціальностями 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація, 024 Хореографія, 025 Музичне мистецтво галузі знань 02 Культура і мистецтво, а також за аналогічними освітньо-професійними програмами галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, може бути зменшена вдвічі у порівняні з вищенаведеними [25].
Що таке консультація ?
Консультація – вид навчальної роботи, що полягає у наданні викладачем роз’яснень певних положень окремої навчальної дисципліни, допомоги у проведенні здобувачами освіти самостійної роботи або виконанні індивідуальних завдань. Проводиться для здобувачів освіти однієї академічної групи або потоку [25].
Що таке лабораторне заняття?
Лабораторне заняття – вид навчальної роботи під керівництвом викладача, що полягає у проведенні здобувачем освіти особисто експериментів (дослідів) з метою підтвердження окремих теоретичних положень певної навчальної дисципліни, набуття практичних навичок у роботі з лабораторним устаткуванням, обладнанням, методикою проведення досліджень. Лабораторні заняття проводяться у спеціально обладнаних лабораторіях закладу з однією академічною групою (підгрупою) [25].
Що таке лекція?
Лекція – вид навчальної роботи, що полягає у викладі теоретичного матеріалу окремої теми (тем) певної навчальної дисципліни для потоку (декількох академічних груп). В окремих випадках лекція може проводитися для однієї групи [25].
Що таке потік?
Потік – декілька академічних груп з однієї або кількох спеціальностей, об’єднаних з метою проведення окремих лекцій або інших навчальних занять [25].
Що таке практична підготовка?
Практична підготовка – вид навчальної роботи, що проводиться на базах практики (структурних підрозділах відповідного або іншого закладу фахової передвищої освіти, підприємствах, закладах, установах, організаціях) з урахуванням специфіки підготовки за певною спеціальністю з метою набуття здобувачем освіти професійних навичок і вмінь під керівництвом педагогічного працівника закладу фахової передвищої освіти та з залученням працівника підприємства, закладу, установи, організації з відповідним фахом [25].
Що таке практичне заняття?
Практичне заняття – вид навчальної роботи під керівництвом викладача, що полягає у виконанні здобувачем освіти індивідуального завдання з метою практичного застосування окремих теоретичних положень навчальної дисципліни. Практичні заняття проводяться в аудиторіях або лабораторіях закладу, оснащених необхідними засобами навчання, обчислювальною технікою однією академічною групою (підгрупою) [25].
Що таке семінарське заняття?
Семінарське заняття – вид навчальної роботи під керівництвом викладача, що полягає у обговоренні попередньо визначених тем, до яких здобувачі освіти готують тези виступів на підставі індивідуально виконаних завдань (рефератів). Семінарські заняття проводяться в аудиторіях з однією академічною групою [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для проведення співбесіди з вступниками?
Проведення співбесіди з вступниками 0,25 години кожному членові комісії на одного вступника. Кількість членів комісії – не більше трьох осіб [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для проведення випускних екзаменів курсів з підготовки до вступу до закладу фахової передвищої освіти?
Проведення випускних екзаменів курсів з підготовки до вступу до закладу фахової передвищої освіти або вступних іспитів (фахових випробувань) до закладів фахової передвищої освіти, конкурсу творчих та/або фізичних здібностей вступників:
1) усних
0,25 години кожному членові комісії на одного слухача (вступника)
Кількість членів комісії не більше трьох осіб
2) письмових:
а) з мови та літератури:
- диктант
1 година на групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб та 0,33 години на перевірку однієї роботи
Кількість членів комісії – не більше двох осіб. Одну роботу перевіряє один член комісії
- переказ
2 години на групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб та 0,5 години на перевірку однієї роботи
Кількість членів комісії – не більше двох осіб. Одну роботу перевіряє один член комісії
- твір
4 години на групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб та 0,5 години на перевірку однієї роботи
Кількість членів комісії – не більше двох осіб. Одну роботу перевіряє один член комісії
б) з інших предметів
3 години на групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб та 0,50 години на перевірку однієї роботи
Кількість членів комісії – не більше двох осіб. Одну роботу перевіряє один член комісії
3) тестових
до 3 годин на групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб.
Час для проведення конкурсу творчих та/або фізичних здібностей за спеціальностями 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології), 014.11 Середня освіта (Фізична культура),017 Фізична культура і спорт, 191 Архітектура та містобудування, галузями знань 02 Культура і мистецтво, 25 Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону, 26 Цивільна безпека визначається програмами вступних випробувань, затверджених в установленому порядку.Кількість членів комісії – не більше двох осіб. Одну роботу перевіряє один член комісії [25].
Яка норма часу необхідна для проведення повторної перевірки письмових робіт випускних екзаменів?
Повторна перевірка письмових робіт випускних екзаменів курсів з підготовки до вступу до закладу фахової передвищої освіти та вступних іспитів до закладів фахової передвищої освіти 0,15 години на перевірку однієї роботи. Вибірковій перевірці підлягає до 10 відсотків робіт від їх загальної кількості, крім робіт, які оцінені на «відмінно» та «незадовільно», що перевіряються у обов’язковому порядку [25].
Яка норма часу потрібна для проведення лекцій?
Проведення лекцій (уроків за освітніми програмами здобуття повної загальної середньої освіти), інших аудиторних занять, крім лабораторних, семінарських, практичних та індивідуальних передбачає 1 година за одну академічну годину [25].
Яка норма часу встановлена для проведення практичних занять?
Проведення практичних занять 1 година на одну академічну групу за одну академічну годину або на кожну підгрупу академічної групи. Допускається поділ академічної групи на підгрупи з чисельністю не менше 15 осіб у разі, якщо чисельність здобувачів освіти при проведенні практичних занять з окремих навчальних дисциплін регламентується з огляду на особливості вивчення таких дисциплін або дотримання безпечних і нешкідливих умов навчання [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для проведення лабораторних занять?
Проведення лабораторних занять 1 година на одну академічну групу за одну академічну годину або на кожну підгрупу академічної групи. Допускається поділ академічної групи на підгрупи з чисельністю не менше 15 осіб [25].
Яка норма часу для проведення семінарських занять?
Проведення семінарських занять 1 година на одну академічну групу за одну академічну годину [25].
Яка норма часу для проведення індивідуальних занять?
Проведення індивідуальних занять 1 година на одне навчальне заняття за одну академічну годину у випадку реалізації освітніх програм з окремих спеціальностей галузей знань 02 Культура і мистецтво та 01 Освіта/Педагогіка, підготовка за якими передбачає проведення індивідуальних занять. Час для проведення індивідуальних занять встановлюється викладачам згідно з графіком проведення навчальних занять, затвердженого в порядку, визначеному закладом фахової передвищої освіти [25].
Яка норма часу потрібна для проведення консультацій для різних форм здобуття освіти?
Проведення консультацій з навчальних дисциплін протягом навчального семестру (триместру) від загального обсягу навчального часу, відведеного на вивчення навчальної дисципліни на академічну групу:
- 2 відсотки для денної (очної) форми здобуття освіти;
- 6 відсотків для заочної, дистанційної форми здобуття освіти.
Для екстернатної форми здобуття освіти обсяг часу на проведення консультацій визначається індивідуальним навчальним планом екстерна, але він не має перевищувати обсяг часу, що визначений для заочної, дистанційної форми здобуття освіти [25].
Яка норма часу потрібна для проведення консультацій перед випускними екзаменами у закладі фахової передвищої освіти?
Проведення консультацій перед випускними екзаменами курсів з підготовки до вступу до закладу фахової передвищої освіти, вступними іспитами, семестровими контрольними заходами, атестацією здобувачів 2 години на одну групу слухачів (вступників) чисельністю до 30 осіб або академічну групу перед кожним випускним екзаменом, вступним іспитом, семестровим контрольним заходом, а також перед кожною атестацію з навчальної дисципліни, що входить до програми атестації [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для перевірки контрольних (модульних) робіт?
Перевірка контрольних (модульних) робіт, передбачених навчальним планом, що виконуються під час аудиторних занять 0,25 години на одну роботу. Одну роботу перевіряє один викладач [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для перевірки контрольних (модульних) робіт, що виконуються під час самостійної роботи?
Перевірка контрольних (модульних) робіт, передбачених навчальним планом, що виконуються під час самостійної роботи 0,33 години на одну роботу. Одну роботу перевіряє один викладач [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для керівництва і приймання (захисту) індивідуальних завдань?
Керівництво і приймання (захист) індивідуальних завдань, передбачених навчальним планом:
- письмових робіт, крім курсових проєктів та курсових робіт (зокрема рефератів, перекладів тощо) 0,25 годин на одну роботу. Одну роботу перевіряє один викладач;
- розрахункових, графічних та розрахунково-графічних робіт 0,50 години на одну роботу .Одну роботу перевіряє і приймає один викладач;
- курсових робіт із фахових навчальних дисциплін 3 години на керівництво однією курсовою роботою, 0,33 години кожному з членів комісії на проведення захисту. Кількість членів комісії – не більше трьох осіб;
- курсових проєктів із загальнотехнічних навчальних дисциплін 3 години на керівництво одним курсовим проєктом, 0,33 години кожному з членів комісії на проведення захисту.
Кількість членів комісії – не більше трьох осіб;
- курсових проєктів із фахових навчальних дисциплін 4 години на керівництво одним курсовим проєктом, 0,33 години кожному з членів комісії на проведення захисту.Кількість членів комісії – не більше трьох осіб [25].
Яка норма часу потрібна для проведення семестрового заліку?
Для проведення семестрового заліку надається 2 години на одну академічну групу [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для проведення залікового туристського навчально-тренувального походу, військових зборів?
Проведення залікового туристського навчально-тренувального походу, військових зборів, передбачених навчальним планом 6 годин на одну академічну групу на кожного викладача, який бере участь у поході, військових зборах.
Не більше двох викладачів (фізичної культури, допризовної підготовки) або один викладач (фізичної культури, допризовної підготовки) та керівник фізичного виховання, або не більше двох викладачів, які викладають профільні дисципліни. Проводиться один раз за весь час навчання здобувача фахової передвищої освіти за денною формою здобуття освіти [25].
Яка норма часу потрібна для проведення семестрових екзаменів в усній та письмовій формах?
Проведення семестрових екзаменів:
- в усній формі 0,33 години на одного здобувача фахової передвищої освіти;
- у письмовій формі до 3 годин на одну академічну групу;
0,50 години на перевірку однієї роботи [25].
Яка норма часу потрібна для керівництва навчальною, виробничою технологічною, іншими видами практик?
Керівництво навчальною, виробничою технологічною, іншими видами практик, включаючи приймання звітів з практики для безпосередніх керівників від закладу фахової передвищої освіти – 1 година на одного студента на один тиждень [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для проведення державної підсумкової атестації в закладі освіти?
Проведення державної підсумкової атестації в закладі освіти за курс профільної середньої школи 0,5 години на одного здобувача фахової передвищої освіти на кожного члена державної атестаційної комісії. Не більше шести годин на день.
Кількість членів комісії - не більше чотирьох осіб, включаючи голову комісії (в окремих випадках кількість членів комісії може бути збільшена до шести осіб за вмотивованим рішенням закладу фахової передвищої освіти) [25].
Яка норма часу та кількість членів комісії потрібна для керівництва, консультування, рецензування та проведення захисту кваліфікаційної роботи (дипломного проєкту) для здобуття освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр»?
Керівництво, консультування, рецензування та проведення захисту кваліфікаційної роботи (дипломного проєкту) для здобуття освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр» до 20 (30) годин на одного здобувача фахової передвищої освіти, зокрема: по 0,50 години кожному з членів екзаменаційної комісії, до 16 годин – керівнику і консультантам, до 2 годин рецензенту.Кількість членів комісії – не більше трьох осіб, включаючи голову (в окремих випадках кількість членів комісії може бути збільшена до шести осіб за вмотивованим рішенням закладу фахової передвищої освіти. За одним керівником закріплюється до восьми кваліфікаційних робіт (дипломних проєктів) [25].